Renault clio v
den nye dengse i byen, som holder b-segmentet oppe på et flot niveau, men stadigvæk minder os om, at biler stadigvæk er et kæmpe statussymbol
Der er en ny dengse i byen. Eller, ny og ny. Jeg vil gå med til et facelift, men en decideret ny bil er den netop lancerede Renault Clio altså ikke. Men når det så er sagt, så er der dog alligevel nogle sjove og spændende tilføjelser til den nye elev i B-klassen. Der er en ny dengse i byen. Eller, ny og ny. Jeg vil gå med til et facelift, men en decideret ny bil er den netop lancerede Renault Clio altså ikke. Men når det så er sagt, så er der dog alligevel nogle sjove og spændende tilføjelser til den nye elev i B-klassen.
Det er et yderst velkendt rygte at franske biler er dårligt lavede og elektronikken går i stykker. Det har desværre været opfattelsen for mange længe, og det er på trods af spændende, udfordrende og vovede designs, ikke kun fra Renault, men fra Peugeot og i høj grad også fra Citroën. Men selvom den gængse opfattelse siger en ting, så er virkeligheden en helt anden. Det viser sig nemlig, at det er en kamp mellem Tyskland og Frankrig. Mellem Renault Clio og Volkswagen Golf. Begge modeller er nemlig, som de eneste biler nogensinde, blevet kåret til Årets Bil i Europa hele to gange. Renault Clio vandt prisen allerede i løbet af dens andet produktionsår, år 1991, og igen i år 2006. Den må altså kunne et eller andet den lille Clio.
Den blev, som sagt, lanceret i år 1990 som en efterfølger til den ellers populære Renault 5. Det blev samtidig et farvel til den velkendte nummer-betegnelse, som Renault havde brugt hidtil. Nu skulle bilerne have rigtige navne, og sidenhen kom modeller som Mégane, Scenic, Laguna osv. til. Men hvordan blev Renault Clio til sådan enorm bestseller? Med Renault Clio kom en helt ny og meget mere moderne hatchback-lignende bil, som stadig var prismæssigt fornuftig og som passede godt til folks behov: en lille, simpel bil der er let at manøvrere, men som også kunne klare længere distancer. Her ramte Renault plet, fordi de bibeholdt en anstændig bagagerumsvolumen, lod motorstørrelserne være små og økonomiske og, vigtigst af alt, holdt priserne nede. Hvordan salget var for Clio I isoleret i Danmark i starten af 90’erne vides ikke.
Som en hyldest til Renaults Formel 1 team i 1993, Williams F1, lancerede Renault en speciel Williams-model af Clio. Den ydede 145 HK og var strammet op i undervognen. Men det var først ved den nye model Clio, Clio II som blev lanceret i 1998, at Renaults sportsmodeller blev særligt interessante. De lagde blødt ud og lancerede Clio II Renault Sport (forkortet RS). Den ydede lige præcis 170 hk, men det virkede som om, det ikke var nok for Renault. Sidenhen blev Clio RS 182 lanceret, stadigvæk med en 2,0 liters benzinmotor, men det skulle vise sig at blive vildere endnu. For i 2001 udkom første model Clio V6 RS. Den havde centermotor, baghjulstræk, seks vrede cylindre og 230 hk. Motoren var lånt fra Laguna, og gav Clio køreegenskaber som en anden Porsche. Bilen var oprindeligt udviklet af Tom Walkinshaw Racing (TWR) i Sverige, og bilerne blev også produceret der. Er der mere interessant at sige om Renault Clio II? Nej. Og Clio III?
Ja, altså med Clio III tilbød Renault nu for første gang Clio som en mindre stationcar-model på størrelse med Peugeot 206 SW og VW Golf Variant. Det samme gjorde sig gældende i Clio IV, men denne gang hentede man inspiration fra netop 206 SW og Alfa Romeo 156, som begge havde gemt håndtagene væk på bagdørene. Det gav Renault Clio et mere sporty og lillebils-agtigt look, og de har kørt idéen videre op i 2019-modellen som netop er lanceret.
Renault Clio V har for alvor gjort en indsats for at være med på moden. Med LED-lygter, en 7’’ touchskærm, designede stålfælge, A/C og fartpilot som standard, har man hos Renault accepteret, at kravet til standardudstyr og basale kørselsbehov er ændret. Forbrugeren vil have mere, og det får man i Clio V. Med en startpris på 149.000 kr. er du godt kørende for meget få penge, men når det så er sagt, så er det de færreste der kommer til at nøjes med standardudstyret. Det er dybt åndsvagt, at man skal betale ekstra for at få elruder bagi, baksensor, auto-nedblændeligt bakspejl og GAB GAB GAB – deciderede kedelige og fuldstændig åbenlyse ting! Det er okay at betale ekstra for større og flottere fælge, en speciel lak, automatgear og flere hestekræfter, men come on Renault. Jeres såkaldte ekstraudstyr er kun ekstra fordi I synes det. For den almindelige forbruger er det teknologi og køreegenskaber som burde være alle forundt – ikke kun dem med en ekstra stor pengepung.
Har man til gengæld en stor pengepung kan man tilkøbe BOSE lydsystem, adaptiv fartpilot, 130 hk, RS-sportspakke og håndfri parkering. Det presser prisen op på 226.000 kr. Men så har afskrivningen måske også været et par procent lavere, når du engang skal sælge din Clio igen.
Heldigvis er Renault Clio V klart i toppen af B-segmentet når det kommer til design, selv ved standardmodellen, ZEN. Der er spændende detaljer i instrumentbordet med digitalt speedometer, velkomstdans fra speedometer- og RPM-nålene, velkomstlyd ved oplåsning og kompatibalitet med Apple CarPlay og Android Auto. De har matchet design-DNA’et med deres nye Talisman, så både for- og baglygter går igen på begge modeller. Farveudvalget er interessant, og de kan fås til en lav månedlig ydelse og næsten ingenting i udbetaling. Ret skal være ret: alle biler kan og skal ikke være top-of-the-line, for mange mennesker bruger i virkeligheden deres biler enormt lidt, og til let kørsel og måske mest af alt i byerne er Renault Clio V fantastisk.

Back to Top