første next generation scania bjærgningsbil i danmark
Der er en ny lastbil i garagen hos Redning Danmark Fredericia. Den har været længe undervejs, idet den spritnye Next Generation Scania R650 har gennemgået en større forvandling, siden Redning Danmark Fredericia bestilte den i december 2018.
På mit besøg hos Redning Danmark Fredericia møder jeg den unge redder, Mikkel Ousen samt medejer af stationen, Aleks Frank. Sammen har de to fulgt opbygningen af den nye Scania bjærgningsbil tæt.  ’’Det har givet et par spændende ture til både Århus og Sverige’’ fortæller Mikkel Ousen. Bilen har nemlig været under kniven hos henholdsvis Scania Århus og Bro Bjärgningsbyggen AB. ’’Det er et omfattende byggeri at bygge en bjærgningsbil. I min fars tid opbyggede man selv bilerne, men i dag får vi andre til det’’ smiler Aleks Frank.
Det er heller ikke småting, der er gjort ved det nye køretøj. En af de store modifikationer som blev foretaget hos Scania Århus var at flytte lastbilens anden styrende aksel 300 mm bagud. ’’For at give plads til værktøjsskabe mellem anden styrende aksel og første trækkende aksel blev den anden styrende aksel flyttet en smule tilbage, hvorefter lydpotten blev flyttet ind mellem første og anden styrende aksel’’ fortæller Mikkel Ousen. ’’Det gav mulighed for fuld udnyttelse af pladsen mellem anden styrende og første trækkende aksel’’ fortsætter han, mens vi sammen kigger på billeder fra opbygningsprocessen. Flytningen af lastbilens anden styrende aksel har også givet mulighed for at kunne tage flere kilo på bommen.
Hos Bro Bjärgningsbyggen i Sverige har opbygningen af netop lastbilens bjærgningsdel fundet sted. Bjærgningsaggregatet består af et BRO Starke løfteaggregat med en kapacitet på 20 tons samt en udskydelig løftbar bom, der har en maksimal kapacitet på 10 tons, og som kan låses manuelt. Derudover er der to Sepson-spil, begge med en kapacitet på 20 tons. Til at styre aggregatet er der implementeret en IRC-proportionel trådløs fjernstyring. ​​​​​​​
En miljøvenlig investering
Den nye Scania R650 med den 650 hestekræfter stærke 16-ventilers V8-motor er den første Next Generation Scania bjærgningsbil i Danmark. ’’Den skal erstatte vores gamle MAN bjærger som faktisk allerede er blevet solgt’’ fortæller Aleks Frank og fortsætter ’’det er jo en dyr investering at købe nyt materiel, så det er dejligt at andre kan få glæde af vores MAN’’. MAN-lastbilen er røget til Tyskland, og en af de største grunde til at den ikke længere var tilstrækkelig for Redning Danmark Fredericia var de nye miljøkrav. ’’Den gamle MAN var godkendt til Euro 4 normen, så den havde reelt set ikke længere lov til at køre i byer med miljøzoner’’ fortæller Aleks Frank. ’’Med den nye Scania, som lever op til Euro 6d-kravene, kan vi også i fremtiden komme vores kunder til undsætning i byerne’’ afslutter han. Ifølge Miljø- og Fødevareministeriet udleder en lastbil som lever op til Euro 6-kravene 13 gange mindre NOx end en lastbil der kun lever op til Euro 4 eller Euro 5 normerne. ’’Det er samtidig også en fremtidssikring at investere i en bil med Euro 6d godkendelse, for kravene ændrer sig hele tiden’’ tilføjer Aleks Frank.
God efterspørgsel
Den nye Scania bjærgningslastbil er ikke den eneste Scania-bjærger i Redning Danmarks afdeling i Fredericia. ’’Vi købte en ny Scania R560 Euro 5 i 2012 som skulle supplere vores MAN-bjærger’’ fortæller Mikkel Ousen. ’’Men nu er der altså kun Scania-bjærgere tilbage, og der er fin efterspørgsel på begge to’’ fortsætter han. Ifølge Aleks Frank har den nyindkøbte lastbil allerede rundet de første 10000 kilometer. ’’Efterspørgslen på de tunge køretøjer bliver større og større’’ siger han. Redning Danmark Fredericia hjælper også personbiler, og i alt råder afdelingen over 20 redningskøretøjer.
Mere komfort og arbejdsglæde
I kabinen i den nye bjærger er alle Scanias sikkerhedsprogrammer installeret, der er isat premiumsæder, læderpakke, 7” infotainment og 7” instrumentering. ’’Det giver en helt ny køreglæde og kørekomfort, som i sidste ende bidrager til større arbejdsglæde’’ fortæller Mikkel Ousen. Han påpeger også hvor fornøjeligt det er, at man ikke længere behøver at bruge koblingspedalen ved langt de fleste typer kørsler. Det skyldes den nye gearkasse med Opticruise som kan indstilles til økonomi, standard eller power, og hvis det bliver nødvendigt kan man da også tage koblingen i brug. ’’Lastbilen er også udstyret med adaptiv fartpilot, og så er instrumentbrættet blevet smallere, hvilket giver bedre udsyn’’ siger Mikkel Ousen. ’’Det er to ret praktiske sikkerhedsforanstaltninger som vi allerede har vænnet os til at bruge’’ slutter han.
Redning Danmark er en landsdækkende organisation, som består af 20 selvstændige vognmænd fordelt rundt om i landet. Stationen i Fredericia ejes af Pia, Chanette og Aleks Frank. I 2007 overtog de stationen fra deres far, Thom Frank, som for mere end 35 år siden stiftede redningskorpset i Fredericia. Redning Danmark Fredericia beskæftiger i dag 28 mænd og kvinder.
Scania R650 CR20N 16V V8 Next Generation
- 650 HK
- 3300 Nm
- Gearkasse med integreret retarder
- Forakseltryk 2 x 9.000kg
- Bagakseltryk 2 x 13.000kg tandembogie
-  Luftaffjedring
- BRO Starke løfteaggregat 20.000kg
- Udskydelig løftbar bom 10.000kg
- 2 x Sepson spil til 20.000kg hver
- Totalvægt 23.500kg
- Teknisk tilladt totalvægt 44.000kg
Back to Top