alletiders konceptbiler: Citroën Karin
Hvor kommer alle de biler, vi beundrer og gør brug af egentlig fra? Hvordan er idéerne opstået, og hvordan beslutter bilfirmaerne sig for, hvilke idéer de skal gå videre med at producere, og hvilke de skal skrotte? I serien ’Allertiders Konceptbiler’ bringer Bilskriveri en række artikler om nogle af de vildeste konceptbiler, der er udviklet gennem historien. Har du lyst til at lære en helt ny side af bilindustrien og komme bag om nogle af de største bilfirmaers succeser og fiaskoer? Så læs med!

Foto: Google

Hvad gør man, når man som bilfabrikant kan se i kalenderen, at der er et motorshow i nær fremtid, men man ikke har nogle nye biler at præsentere? Normalt ville man prøve at krydre en allerede eksisterende model og kalde det en relancering eller modeludvikling, uden nogen lovning på en egentlig produktion. Men ved Paris Motorshowet i 1980 tænkte Citroën anderledes. Den berømte designer Trevor Fiore blev hidkaldt og fik en speciel opgave. Det endte med Citroën Karin og en bilfabrikant der præsenterede noget der var ekstremt usædvanligt, endnu uset, og et design-element der senere blev brugt i den legendariske McLaren F1.

Brunt, beige, natur. Pyramide, trekant, spidst. Man skal grave efter helt nye ord for at beskrive det spektakulære syn, Citroën Karin udgør. Den usædvanligt udseende bil så da også kun så usædvanlig ud, fordi den blev lavet uden nogle egentlige kompromisser. Sådan lød arbejdsbeskrivelsen nemlig, da Citroën bad den engelskfødte Trevor Fiore (født Frost) om at bygge bilen til motorshowet i Paris i år 1980. Men hvorfor byggede Trevor Fiore så ikke et eller andet afsindigt og bombastisk, tænker du sikkert? Det var der faktisk en ret god grund til
Hos Citroën og samtlige andre bilfabrikanter er designafdelingerne tophemmelige, og kun ganske få idéer bliver offentliggjort. Der er mange processer i designet af en bil, og alle de tests og prototypeudkast der ligger forud for mange af de biler vi kender i dag, foregår bag lukkede døre. Men i 1980 ville Citroën gøre det anderledes. Med Citroën Karin gav fabrikken et indblik i nogle af de processer der ligger forud for designet af en produktionsbil. At Citroën Karin aldrig blev til mere end den ene konceptbil som stod på messe, var da heller ikke nogen overraskelse. Når det ikke var Trevor Fiore der byggede den berømte ’’Back To The Future’’ DeLorean eller den legendariske BMW M1, var det fordi han, trods alt, var nødt til at følge nogle af de designkendetegn som Citroën var kendt for

Foto: Google

Verden havde dog ikke endnu set en bil, heller ikke fra Citroën, med så mærkelig en form som Citroën Karin. Men set i forhold til eksempelvis Citroën CX som udkom i 1974 var Citroën Karin måske ikke så skør endda. En af Karins mest distinktive kendetegn var dog aldrig set før. Nemlig sædernes placering. Kabinen bestod af tre individuelle sæder, hvoraf førersædet var i midten. Men ikke nok med det så var førersædet trukket længere frem end passagersæderne, og alle tre var de lagt ned i en slags rumskibsagtig stilling. En fuldkommen anderledes måde at indrette en kabine på. Men helt skørt var det ikke, i hvert fald ikke for Gordon Murray som var chefdesigner på McLaren F1-projektet. Han benyttede sig af netop dette kabinedesign, i McLaren F1, som efterfølgende er blevet en af de mest legendariske superbiler i historien
Men hvad med navnet, Karin? Hvordan er man kommet i tanker om at kalde en bil noget så nede-på-jorden og normalt som Karin? Designeren Trevor Fiore var egentlig født i Storbritanien, og havde derfor ændret sit navn fra Frost til Fiore. Det gjorde han, fordi han gerne ville være på bølgelængde med de store italienske designere, som fx Giorgette Giugiaro. Derfor var han også nødt til at finde på et navn til sin nye, meget specielle Citroën, som selv en italiener ville kunne forstå. Han startede ud med ordet ''car'', som betyder ''bil'' på engelsk. Så byggede han videre på ordet og fandt på ''cara, carina'' som betyder ''kære, skat'' på italiens. For ikke at være for sukkersød endte han på Karin. Han ændrede det første bogstav til K i stedet for C, og i stedet for at skrive ordet ''skat'', lod han det være op til den enkelte at lave tolkningen til det italienske ord ''carina''. 

Foto: Google

Foto: Google

Selvfølgelig havde man også i Citroën Karin lagt stor vægt på banebrydende teknologi og innovation inden for transport – en af Citroëns evige mærkesager. Derfor var tanken med det nyskabende kabinedesign også, at man som chauffør skulle have adgang til alle bilens betjeningsmuligheder fra rattet eller i umiddelbar nærhed (og her menes MEGET NÆR) til rattet. Men galskaben stoppede ikke her. For med et tag på størrelse med et A3-ark, var der naturligvis brug for et par kæmpe døre til at optage den plads der på normale biler skulle udgøre et tag. Dørene på Citroën Karin åbnede opad, og blev kaldt ’’sommerfugle-døre’’. De var enorme og optag næsten al tagpladsen. Hvorfor Citroën ikke kaldte deres døre for mågevinge-døre, vides ikke. Måske fordi de var bange for at folk så ville sammenligne med eksempelvis Mercedes 300SL, og at det ville virke en smule blasfemisk?
Efter at have set det første billede af Citroën Karin havde du nok lidt svært ved at glæde dig super meget til at finde ud af, hvilken feature der skulle ende med at blive brugt i McLaren F1. Måske havde du allerede gættet det, da du så kabinedesignet? Under alle omstændigheder er det sjovt at vide, at en bil der er så langt væk fra at være en superbil, deler design med en af de største. Men lige netop om Karin var ment som en superbil er i grunden tvivlsomt. Ud fra udseendet er det usandsynligt at der skulle gemme sig superbils-egenskaber under hjemlen. Men derudover ved man faktisk ikke noget om bilens ydeevne. Eftersom Citroën Karin aldrig kom i produktion, og at dette aldrig var planen, gav man ikke hverken motor eller køreegenskaber den store opmærksomhed. Derfor er det faktisk fuldstændig uvist, om Citroën Karin kørte på to, fire eller seks cylindre. Størrelsesmæssigt var Citroën Karin cirka på størrelse med en VW Golf Mk1, så den behøvede ikke noget stort kraftcenter til at kunne flytte sig.

Foto: Google

Foto: Google

Back to Top