Hvor kommer alle de biler, vi beundrer og gør brug af egentlig fra? Hvordan er idéerne opstået, og hvordan beslutter bilfirmaerne sig for, hvilke idéer de skal gå videre med at producere, og hvilke de skal skrotte? I serien ’Allertiders Konceptbiler’ bringer Bilskriveri en række artikler om nogle af de vildeste konceptbiler, der er udviklet gennem historien. Har du lyst til at lære en helt ny side af bilindustrien og komme bag om nogle af de største bilfirmaers succeser og fiaskoer? Så læs med!

Foto: motor1.com

Du kender måske ikke navnet, men du har helt sikkert set deres værker. De italienske bildesignere Giorgetto Giugiaro og Aldo Mantovani startede i 1968 et af bil-æraens mest indflydelsesrige designvirksomheder, Italdesign. Men selvom det ikke kun er Italdesign, der har begivet sig ud i vilde projekter, er det altså hos Giorgette Giugiaro, vi starter​​​​​​​
Den første af ’Alle tiders konceptbiler’ er præcis 20 år gammel. Året er 1999, og Bugatti er netop blevet en del af VW-koncernen sammen med Bentley og Lamborghini. På trods af splejsningen, begiver de to virksomheder sig dog stadig ud på forskellige konceptrejser. Og de gik ikke stille med dørene hos Bugatti. Deres koncept hed Bugatti 18/3 Chiron, og nu tænker du nok ”Hov, vent. Bugatti Chiron er da ikke fra 1999. Blev den ikke lanceret i 2016?!”. Jo, du har ret. Og så alligevel ikke. For denne Bugatti 18/3 Chiron var lanceret som konceptbil lang tid inden, Bugatti Veyron (som den nye Chiron sidenhen erstattede) overhovedet var på tegnebrættet.
Men hvordan gik det til, at den Bugatti der senere skulle erstatte den legendariske Veyron, blev lanceret som konceptbil og derefter droppet igen, inden Veyron’en overhovedet var født? Historien er, at Bugatti 18/3 Chiron egentlig blev bestemt til at skulle erstatte den famøse Bugatti EB 110, som en mere luksuriøs og langturs-egnet efterfølger. For selvom det endte med, at Bugatti Veyron blev den faktiske efterfølger til EB 110, ses det tydeligt på både farve og konstruktion, at Chiron 18/3 skulle være en direkte efterfølger til EB 110.

foto: Dragtimes.ru

Men Bugatti 18/3 Chiron stod ikke alene i Bugattis konceptafdeling. Den blev nemlig lanceret som sidste led i et trekløver lineup med Bugatti EB 118, Bugatti EB 218, en henholdsvis sedan- og coupéudgave af selvsamme bil. Med modelnavne som 18/3 Chiron, EB 118 og EB 218 lagde Bugatti ikke skjul på det vigtigste og mest interessante ved deres vilde koncept-lineup, nemlig motorerne. Jep, alle tre biler havde den samme 18-cylindrede motor. 18 cylindre!! Og navnet 18/3 Chiron afslører mere end blot antallet af cylindre. For det underlige 18/3-navn giver faktisk mening, selvom det ser forvirrende ud. 18 står selvfølgelig får antallet af cylindre, mens 3-tallet beskriver, hvor mange kamre de 18 cylindre er fordelt på. Så det er faktisk lige så vildt, som det ser ud på billederne: Bugatti 18/3 Chiron havde, hvad der svarede til tre E39 BMW 525i-motorer ved siden af hinanden!
I forhold til 2019 standarder, var kraftudvindingen i Bugatti 18/3 Chirons vanvittige motor ikke imponerende. Men i 1999 var 6,3 liter fordelt på 3x6 cylindre og 555 hestekræfter meget. Den kunne trække afsted med 650 newtonmeter, og har derfor haft motoregenskaber, der svarede til en ni år nyere Bentley Continental GT. Chassis og firhjulstræk havde Bugatti lånt fra Lamborghini Diablo VT – den første Lamborghini superbil med firhjulstræk, og med alle fire hjul til hjælp, klarede Bugatti 18/3 Chiron 0-100 på 5,3 sekunder.
Bugatti 18/3 Chiron blev bare aldrig til mere end den ene prototype, som blev præsenteret ved motorshowet i Frankfurt i 1999. Men helt uden betydning var den dog ikke. Som nævnt, tog VW ejerskab over både Bentley, Lamborghini og Bugatti i slutningen af 90’erne. Dette gav midler, ressourcer og ingeniører nok til at udvikle på mere ekstreme ting. Bugatti 18/3 Chirons historie kan derfor ikke skrives, førend man også nævner den yderst interessante Bentley Hunaudiéres. Bugatti 18/3 Chiron og Bentley Hunaudiéres endte nemlig med at være de allersidste testversioner, inden den egentlige konceptbil med navnet Bugatti Veyron blev lanceret ganske kort tid efter 18/3 Chiron.

Foto: motor1.com

Foto: motor1.com

Bugatti Veyron havde som først modelnavnet 18.4, som igen betegnede antallet af cylindre først, dernæst antallet af turboer. Men da Veyron sidenhen blev sendt i produktion, fik den samme W16 motor, som netop sad i Bentley Hunaudiéres – en 16-cylindret maskine, med fire cylindre fordelt på fire motorkamre. Hvor Bentley Hunaudiéres altså lagde opbygning og motor til den berømte Veyron, var det altså18/3 Chiron som endte med at lægge både fornavn, teknik og ikke mindst betragtelige designelementer til det, der endte med at blive verdens hurtigste gadelovlige bil.
Navnet Chiron blev dog aldrig glemt. Navnet, som stammer fra den berømte Bugatti racerkører Louis Chiron (1899-1979), blev sidenhen benyttet som modelnavn til efterfølgeren til Bugatti Veyron. Bugatti Chiron blev lanceret i 2016.

Foto: diariomotor

Foto: motor1.com

Back to Top