Hvor kommer alle de biler, vi beundrer og gør brug af egentlig fra? Hvordan er idéerne opstået, og hvordan beslutter bilfirmaerne sig for, hvilke idéer de skal gå videre med at producere, og hvilke de skal skrotte? I serien ’Allertiders Konceptbiler’ bringer Bilskriveri en række artikler om nogle af de vildeste konceptbiler, der er udviklet gennem historien. Har du lyst til at lære en helt ny side af bilindustrien og komme bag om nogle af de største bilfirmaers succeser og fiaskoer? Så læs med!

Foto: VWVortex.com

Nogle gange er verden bare ikke retfærdig. Nogle gange får man bare ikke den anerkendelse, man fortjener. Det er tilfældet med den næste konceptbil i Alletiders Konceptbiler. Bilen er fra et ganske velkendt mærke, og så endda et af de meget eksklusive af slagsen. Firmaet hedder Bentley. Hunaudiéres hedder bilen. Kendte du den heller ikke? Det skal du ikke skamme dig over. Men du kender helt sikkert dens efterkommer. ​​​​​​​
Den blev præsenteret til Geneva Salon International de l’Auto motorshowet i 1999, som Bentleys første konceptbil efter de blev opkøbt af det tyske mærke Volkswagen. Sammen med Bentley havde VW også købt Bugatti og lidt tidligere også det spanske bilmærke SEAT. Splejsningen af VW, Bugatti og Bentley skulle senere hen vise sig at blive meget interessant. Bentley Hunaudiéres fik stor opmærksomhed ved motorshowet, men der var dog ét skår i glæden for de mange fremmødte bilentusiaster: Hunaudiéres ville aldrig blive sat i produktion. Den kendsgerning gjorde Bentley klar for omverdenen allerede fra starten. Alligevel lignede Bentley Hunaudiéres en køreklar, produktionsklar bil, med fungerende motor, veludstyret interiør og et ekseptionelt flot design. 
Så hvorfor overhovedet bruge penge og energi på at udvikle en konceptbil som Bentley Hunaudiéres? Én af grundene var meget klare, og den skulle senere hen vise sig at komme til at give god mening. Konceptbilen havde nemlig en ret speciel motor, en W16, bestående af to sammenboltede V8-motorer. Motoren producerede (på det tidspunkt svimlende) 625 HK og 759 Nm. Det resulterede i en 0-100 tid på omkring 3,4 sekunder. Til at hjælpe med at komme fra start havde Bentley Hunaudiéres firhjulstræk og manuelt gear, og på toppen kunne den køre hele 350 kilometer i timen.

Foto: CarsUK.net

Der var ingen tvivl om, at Bentley havde lavet noget spektakulært med Hunaudiéres. Den store opmærksomhed som Bentley Hunaudiéres konceptbilen fik, var en af hovedårsagerne til, at den overhovedet blev skabt. Bentley havde brug for at få pustet nyt liv i deres brand, og som ny indehaver var VW med på idéen. Men dette kun på den betingelse, at VW, som nu også ejede Bugatti, kunne få gavn af projektet. Og hvordan fik de så det? I umiddelbart samme tidsrum omkring lanceringen af Bentley Hunaudiéres havde de haft travlt ovre hos Bugatti. Her havde man introduceret hele tre konceptbiler, alle med den samme vanvittige W18 motor. Af de tre Bugatti-koncepter var bilen ved navn Bugatti 18/3 Chiron særligt interessant. Grunden hertil var, at den gav associationer tilbage til Bugatti EB 110, og man forventede derfor, at den skulle blive den umiddelbare efterfølger. Sådan blev det dog ikke, for Bugatti Chiron blev først lanceret i 2016. Læs mere om det her. Men ligesom Bentley Hunaudiéres lignede Bugatti 18/3 Chiron også en køreklar superbil. Interiør, motor, undervogn og chassis var vellavet. Men den skulle aldrig sættes i produktion.

Foto: CarsUK.net

Foto: CarsUK.net

Hverken Bentley Hunaudiéres eller Bugatti 18/3 Chiron blev altså realiseret, men VW havde en ret genial plan. Bag kulisserne hos VW-koncernen havde man været taktisk med udviklingen af interiør, undervogn, motor og meget andet i de to konceptbiler. Således endte man med at bruge motor og chassis fra Bentley Hunaudiéres, mens man brugte firhjulstræk, interiør og mærke fra 18/3 Chiron til at lave verdens hurtigste bil: Bugatti Veyron. Veyron blev lanceret i 2005, og man skal ikke kigge længe på Bentley Hunaudiéres for at finde ligheder mellem den og Bugatti Veyron.
Bentley Hunaudiéres er opkaldt efter en langside på en af verdens mest berømte racerbaner, Le Mans i Frankrig. Kigger man godt efter på billederne lånt fra CarsUK kan man se, at Bentley Hunaudiéres ikke på noget tidspunkt er i bevægelse. Det er heller ikke lykkes at finde noget video af bilen i fart, så det er uvist, om man nogensinde har testet bilens faktiske køreegenskaber. Uanset hvad så har Bentley Hunaudiéres ikke fået den anerkendelse den burde have fået, ved at være den allerførste testudgave af den allerede legendariske Bugatti Veyron 8,0L W16 AWD.

Foto: CarsUK.net

Foto: CarsUK.net

Back to Top